U knjižici Tajna jedne Svijećnice objavljeni su izrazito autobiografski članci o pokojnim roditeljima. Oboje su bili porijeklom iz Hrvatskog Zagorja. O majci Tereziji rođ. Škvorc nalaze se dva članka: Tajna jedne Svijećnice (1942.) i Jedna zagonetka (1943.), a o ocu Fabijanu Što je tvoj otac? (1943.).
I danas mislim često na ogroman koš
s drvima na pognutim leđima moga oca.
I na njegove ruke pune žuljeva.
I na njegove kose, prerano sijede od brige i umora.
Ali i na njegovo poštenje, neslomivost, čvrstoću.
Možda sam nešto od njegove čvrstoće i ja primila.
Od njegove radničke čvrstoće!
Da, moj otac bio je radnik!
(Marica Stanković, Tajna jedne Svijećnice, str. 17)
U jednoj takvoj zgodi Marica, koja je još bila u aktivnoj nastavničkoj službi, javno je ustala u njegovu obranu, kako nam uz ostale svjedoke događaja živo opisuje njezina prijateljica Vika Švigir:
“Dogodilo se to ovako: 2. lipnja 1945. godine na poziv vlasti skupili su se prosvjetni radnici grada Zagreba u Radničkoj komori. Treba im dati smjernice o radu u sljedećoj godini. I za buduće, jer dolaskom nove vlasti sve se staro ruši i duh komunizma treba da prodre u sve grane života i djelovanja, a ulogu pionirstva novih ideja – predaje se u ruke prosvjetnih radnika. Dvorana je bila dupkom puna, 2500 prisutnih, a među njima veliki broj svećenika – kateheta, i časnih sestara – učiteljica i profesorica. Stajala sam s Maricom na galeriji. Sastanak je vodio Marko Belinić, predsjednik sindikata. Gotovo mirno, tek s kojom primjedbom saslušali su se razni referenti, ali kad je nepravedno napadnuta Crkva i njen predstavnik, dr. Alojzije Stepinac – zagrebački nadbiskup, nastalo je komešanje. Tko će ustati na obranu? Evo, iz tog mnoštva diže se skromna žena Marija Grgić, profesorica. ‘Izjavljujem, što mogu i mnogi od prisutnih potvrditi, da je dr. Alojzije Stepinac za vrijeme rata štitio i pomagao proganjane bez razlike vjere i narodnosti. Vrata njegova dvora bila su otvorena kako katolicima, tako Židovima i pravoslavnima …’ Braniteljicu je prekinuo surovo i cinički nepoznati tip iz Osijeka: ‘Da, branio je Židove jer je imao Židovku za metresu.’ Nastalo je u dvorani zgražanje i negodovanje, a ja osjetih kako se Marica trgla i energično diže ruku i viče: ‘Molim za riječ!’. Nastane tišina i Marica progovori mirno, ali energično: ‘Protestiram u ime katoličke javnosti protiv ovakvih kleveta. Takve klevete na onoga koji je grmio s propovjedaonice na one koji su progonili Židove i pravoslavne, koji je svoj cvjetnjak preuredio za sklonište djeci čije su roditelje odvukli u logore, koji zaklinje katolike grada Zagreba da idu u Jeronimsku dvoranu po djecu progonjenih i sklone ih u svoje kuće da ih ne zadesi smrt. Ima velik broj prisutnih koji to mogu potvrditi, a veliki je broj preživjelih Židova i pravoslavnih koji bi to spremno potvrdili i zahvalili za svoj život baš dr. Alojziju Stepincu. Zato s gnjušanjem kažem tri puta: fuj, fuj, fuj, što se dozvolilo da na sastanku elite grada Zagreba, na sastanku prosvjetnih radnika, padaju takve klevete.’ Nastao je pljesak i odobravanje, ali nitko od prisutnih nije se usudio što se usudila ta velika žena, braniti našega poglavara (…) Poslije toga brzo je sastanak završen, a Marica i ja zadnje smo napustile dvoranu. Rekla mi je: ‘Znam što me čeka!’ Cijeli je Zagreb brujio o tom sastanku. Brojni su joj čestitali na ulici, a neki su došli čak u kuću. Od toga dana imala je spreman zavežaj i deku, i čekala je. Dalje djeluje i radi. Ne povlači se iako osjeća da je praćena na svakom koraku.”
Početkom 1947. počinje onda i hapšenje Maričinih najbližih suradnica. Marica sada dnevno očekuje uhićenje. “Ja sam na svako zvono na vratima očekivala hapšenje. Živci su mi bili već sasvim slomljeni. Već tri mjeseca unaprijed spremila sam u naprtnjaču sve što je potrebno. Ali taj život kroz osam mjeseci bio je za mene strašan. Strah, bojazan, zgražanje pred onim što dolazi. A iznutra su dolazili teški glasovi. (…)
Na kraju praznika 1947. osjećala sam da je hapšenje već sasvim blizu. Otišla sam u Brezovicu i održala si duhovne vježbe kroz osam dana. To je bilo posljednje što sam mogla učiniti za dušu, koja je bila sva u grožnji pred onim što dolazi. Na samu pomisao na zatvor, ispitivanja, proces, logor, sve se bunilo u meni ali ja sam se ipak Bogu predavala sasvim i potpuno.
Marica Stanković uhićena je 1. rujna 1947. u popodnevnim satima i pritvorena u Petrinjskoj ulici. Suđenje se održavalo od 22. do 24. siječnja.
‘Ponavljam, što sam već i rekla, da je moja jedina koncepcija Isus Krist, Njegova nauka i Njegovo evanđelje, i ništa drugo. (…) I sav moj rad išao je za čuvanjem vjere i jačanjem vjere u dušama omladine. Političke nekakve koncepcije nisam nikada imala.’ ’Kad ne mogu sve izreći što želim, završavam sa onim parolama, kojima sam služila cijeli život: Živio Krist Kralj! Živio Sveti Otac Papa! Živjela kršćanska Europa!’ Aplauz, veliki aplauz nastao je u dvorani. Sutradan u 12 sati proglašenje presude. (…) U tišini je pročitana presuda: don Ante i ja – 5 godina, Nevenka – 3 godine, Emilija, Slavica i ostale – po 1 godinu, što su uglavnom već izdržale. Nakon proglašenja osude zapjevali smo: Christus vincit, Christus regnat, Christus imperat.”
Ovom je suđenju prisustvovalo mnogo bivših križara i križarica, a bili su tu i duhovnici: Franjo Šeper, Josip Arnerić, o. Ivan Kozelj i don Žarko Brzić. Mnogo je svjedoka koji svi govore o hrabrom držanju optuženih i ponosu kojim se vijest o njemu širila u katoličkoj javnosti.
Dugogodišnje patnje ostavile su duboke tragove na Maričinu zdravlju. Strah ju je i dalje progonio. Prema izjavama njezine nasljednice Mare Čović, koja je zadnjih godina bila neprestano uz Maricu, taj je strah ,,nije napustio do zadnjih dana njezina zemaljskog života. Jesu li slutili mnogobrojni posjetitelji da se iza nasmijanog lica i vedrog razgovora grči jedno srce u samrtnom strahu na svaki zvuk motora, bicikla ili pred nepoznatim muškarcem koji je prolazio našom ulicom?”
Ž. Brzić, Nasmijano lice. Tragom životnih putova prof. Marice Stanković. Knjižica UPT 129, Đakovački Selci, 1990.
O radu na Pravilima Marica piše. ”Čitava godina 1953. bila je zapravo godina korigiranja Pravila, odnosno prilagođivanje starih nacrta najnovijim papinskim direktivama. Uzela sam ona Pravila, odnosno onaj nacrt iz godine 1943., popravljala ga, ispravljala i stavljala pojedine, već u praksi prokušane stvari, u paragrafe. Počela sam tim radom na Čistu srijedu 1953., dakle, nekako pola godine nakon što sam bila kod kuće. (…) Ispravljanje Pravila svršila sam relativno u kratko vrijeme, za nekoliko mjeseci. Kako sam koji odlomak svršila, tako sam ga dala na kritiku o. Kozelju i dr. Šeperu. O. Kozelj napisao je vrlo kratke opaske, a dr. Šeper malo opširnije.(…) Uoči potvrde Pravila, a iz bojazni da će se preuzv. Salis skanjivati da ih potvrdi, zamolila sam za potporu preuzv. Stepinca. On je odgovorio prekrasnim pismom od 12.7.1953. i otada je počelo naše dopisivanje. Njegova Eminencija upravila nam je do sada nekoliko prekrasnih, posve programatskih pisama, koja su uz Konstitucije naše najveće blago.”
(Marica STANKOVIĆ, Povijest ustanove Suradnica Krista Kralja, rukopis)
Pred kraj 1955. godine zdravlje joj se naglo pogoršalo – infarkt, angina pectoris – pa je hitno otpremljena u bolnicu u Zajčevu . Donekle oporavljena provodi cijelu 1956. godinu opet u neumornoj radinosti. Piše ne samo povijest svoje Zajednice nego, služeći se pritom svom dostupnom literaturom, i opširni komentar Pravila.
Marica je sahranjena u obiteljskom grobu, uz oca i majku, kako je sama željela. Pred lijesom je nošeno njezino odlikovanje Pro Ecclesia et Pontifice. Na posljednji počinak na Mirogoju ispratili su je , toga 11. listopada, na dan kad se slavilo Materinstvo Blažene Djevice Marije, njezini brojni prijatelji i suradnici. Sprovodni obred predvodio je njezin dugogodišnji prijatelj dr. Franjo Šeper, tadašnji zagrebački nadbiskup koadjutor, uz asistenciju don Ante Radića, dr. Marka Klarića, franjevačkog provincijala o. Damjana Damjanovića i isusova o. Ivana Kozelja. Sestre milosrdnice otpjevale su na grobu ‘Magnificat’, a o. Ivan Kozelj, održao je nadgrobni govor , svjedočeći nadahnutim riječima o njezinu založenom životu, o neumornoj djelatnosti, prihvaćenoj patnji i predanoj smrti.
(Stella Tamhina, Marica Stanković (1900-1957) Životopis i bibliografija,Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2006., str.123.)
Taj će grob postati novo bogatstvo zagrebačkog Mirogoja i neće prestati privlačiti mnoge štovatelje, stare i nove Maričine prijatelje.
Nametnuta šutnja
Maričino je ime tada bilo nepoželjno i kod nas se godinama nije smjelo punim glasom izgovoriti. Širi spomen na nju svodio se uglavnom na diskretna prijateljska izmjenjivanja sjećanja i zahvalnosti. Redovito su na dan njezine smrti bile služene i vrlo posjećene mise zadušnice, najprije kod franjevaca na Kaptolu, a zatim u zagrebačkoj katedrali.
Prepoznata svetost; Sačuvan spomen i baština
U Zagrebu je ipak u najvećoj tišini i vrlo diskretno počelo prikupljanje svjedočanstava o njezinu životu,
radu i patnji. Njezini su se rukopisi morali dobro skrivati. A čuvali su se kao najveće blago. Tek su ga u dijelovima i oprezno mogle prepisivati te interno za svoju izgradnju koristiti njezine suradnice. Otac Kozelj im je opetovano svojom analizom i teološkim promišljanjem oživljavao njezin lik. I nadbiskup Šeper i otac Mijo Škvorc, i drugi. Uvjereni u svetost njezina života neki su, poput oca Tomislava Šagi- Bunića uporno poticali na pokretanje crkvenog
postupka za beatifikaciju. Maričini prijatelji bili su vrlo aktivni, makar i potiho: prijateljica Vika Švigir napisala je uskoro prvi životopis, a Nevenka Šarin neumorno skupljala izjave svjedoka. Svjedočili su stari poznanici, suradnici, kolege i prijatelji, supatnice iz zatvora. Sve jasnije se ocrtavao njezin uzorni, da, svetački lik. Ali o Marici se govorilo i pisalo samo u najužem pouzdanom krugu, sve od usta do usta, iz ruke u ruku.
Opet u javnosti
Kada je o 10-obljetnici njezine smrti, 10. listopada 1967., misu zadušnicu u zagrebačkoj katedrali predvodio i o Marici govorio tadašnji pomoćni zagrebački biskup Franjo Kuharić, bilješku o tome donio je sav vjerski tisak. Dvije godine kasnije pojavit će se u novoosnovanoj »Kršćanskoj sadašnjosti« knjižica Maričinih meditacija pod naslovom Žene u evanđelju. No tek su devedesete godine uvele Maričino ime punim glasom u javnost. Najprije je 1990. don Žarko Brzić pod znakovitim nazivom Nasmijano lice objavio njezin prvi životopis, a potom je 40-obljetnica njezine smrti proslavljena 8.10.1997. svečanom koncelebracijom koju je predvodio kardinal Kuharić. U prosincu 2000. – u
povodu 100. godišnjice njezina rođenja – održan je u Zagrebu simpozij i izdan zbornik o njezinu životu i
radu. Tisak je pratio događanja, a na televiziji je na njezin rođendan 31. 12. 2000. prikazan dokumentarac Nepokorena patnja. Ubrzo se nakon toga kod »Glasa Koncila« pojavljuje i njezin logoraški dnevnik Godine teške i bolne, a »Kršćanska sadašnjost« objavljuje nekoliko knjiga njezinih meditativnih razmišljanja. Šira javnost postepeno počinje upoznavati Maricu Stanković iz njezinih vlastitih tekstova.
(Stella Tamhina, Iz godine u godinu – tragom Marice Stanković, Teovizija, Zagreb, 2011.)